Tuesday, December 8, 2009

Tatatertib = التأديبية

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Kerja-kerja di makmal kultur tisu PBM berjalan seperti biasa, bagi ahli-ahli atau ex-ahli-ahli PBM pasti dapat membayangkan bagaimana kerja-kerja di makmal yang saya maksudkan. Hehe. Masuk ofis, login email, login facebook, respond to new email, new comment, baca status update orang lain, sedar-sedar dah waktu rehat. Macam waktu sesi persekolahan, ada sesi rehat pagi dan sesi rehat tengahari.

Bestnya hari ini, ramai staff yang dapat surat rasmi dari Ketua Pegawai Eksekutif. Jarang dapat surat dari CEO nih. Kalau kita buat sesuatu yang luarbiasa, macam bekerja lebih masa luar waktu pejabat, tak pulak dapat surat eh. Bila kita datang agak lambat sedikit, dapat surat amaran.

Takpela, rata-rata dari pemerhatian saya, staff tidak memberikan respon yang marah-marah atau sakit hati.

Macam dapat result exam PMR pun ade gak..

Pegawai Q41: Mirul, ko bape kali?
Mirul : Empat, ko bape?
Pegawai Q41 : Aku empat gak?
Pembantu Makmal : Hahaha, saya punya tujuh, saya ingatkan saya paling banyak, rupe Pegawai Kewangan lagi banyak, duabelas.
Penolong Pegawai Sains : Ko bape Mirul? Aku punye tiga, hehehehe.

Kadang-kadang, fikiran positif penjawat awam kat sini sangat bagus. Saya tak berasa kusut fikiran bila berbincang masalah ini dengan mereka.

Surat rasmi kerajaan.

Cuba tengok ayat para 3, “waktu bekerja di pejabat bermula jam 8.00 pagi”. Hahaha, saya rasa kelakar sangat, seolah-olah ayat ini menggambarkan staff PBM ini tak pasti waktu bekerja mula pukul berapa.

Surat ini sebagai amaran pertama.

Hmmm, bila direnung-renungkan, cukuplah kematian itu sebagai peringatan buat kita semua.

Amirul Faiz Abd. Razak

5 comments:

  1. Mohon maaf kepada sesiapa yang ingin memberi komen sebelum-sebelum ini.

    Saya terlepas pandang sebelum ini.

    ReplyDelete
  2. ha ha ha....ade aku kisah... ha ha...

    ReplyDelete
  3. Anonymous kat atas ni aku....
    yg menurut perintah,
    Lan Sabah..ha ha ha

    ReplyDelete
  4. Hehehe.. anonymous di atas hampir memecah rekod pegawai kewangan.

    ReplyDelete
  5. Nanti ader buat survey waktu anjal. tunggu dan lihat. cuba mana perlu buat.-mila

    ReplyDelete