Monday, December 14, 2009

Rakan Sultan Muhammad.


Ahad yang lalu, tanpa banyak soal, saya tolong bawakkan Mak Abah pergi ke majlis perkahwinan kawan Abah kat Taman Merdeka. Majlis tersebut bertempat dekat dengan Pasar Borong MBMB.

Setiba di sana, kami terus dijemput oleh bapa pengantin (kawan ayah saya) untuk menjamu selera. Sewaktu makan, pengantin lelaki berbaju ungu lengkap bersamping dan bersongkok hitam berjalan menuju ke arah saya. Dia senyum, saya senyum, "macam kenal" kata hati saya. Dia hulurkan tangan bersalam, fikiran saya ligat mencari siapa pengantin ni, muka memang sangat biasa tengok.

Mak pengantin tanya "eh, kenal ke?"

Saya dengan yakin menjawab, "Same sekolah dulu, Sultan Muhammad". Hehe, ye la, kawan-kawan saya yang lelaki yang duduk di Melaka tapi luar kawasan Tanjung Kling, pastinya dari Sultan Muhammad.

 Masa berlalu pantas. Saya tengok nama pengantin kat banner - Amir. Bapa pengantin nama Hamzah. Amir Hamzah, macam pernah dengar nama ini, tapi di mana ya.


Saya dah semakin besar.

Saya terus tanya pengantin lelaki. "Ape orang panggil ko dulu?"
 "Lalok"
"Oo.. Lalok.. Hahaha "

Astaghfirullah, dah lama tak jumpa, dah lain dah muka dia ni.

Tahniah Lalok. Selamat pengantin baru. Semoga bahagia hingga akhir hayat. Ameen.

Di majlis yang sama, saya juga berjumpa dengan budak Sultan Muhammad yang lain. Irwan Salim (abang token) dan rakan.

Amirul Faiz Abd. Razak.

2 comments:

  1. what a small world..!! :-) laloq kje mne skng?? bole rekemen kan keje klu ade.. (sgt desperate tuk keluar dr MIB..

    Yang Benar,
    hudaonye

    ReplyDelete
  2. Entahler, katanyer dalam melaka (kalo aku tak silap).

    ReplyDelete