Sunday, December 20, 2009

Selangkah lagi kehadapan.


Berkesempatan mengikuti majlis pertunangan anak kepada kawan abah, Nazirah Bte. Mat Sirah.

Rakan-rakan sekerja mengingatkan saya supaya mula membeli barang-barang untuk hantaran pada masa hujung tahun ini. Kebiasaannya, pada musim perayaan, pasaraya-pasaraya menawarkan jualan istimewa dengan diskaun yang menggugat rasional / logik pemikiran pengguna (termasuk saya). Hehe..

Dengan bantuan konsultan bebas (adik saya, Najwa) saya ke Jaya Jusco, Ayer Keroh untuk membeli barang-barang untuk dibuat hantaran. Kelemahan saya ialah dalam memahami citarasa orang perempuan. Mujur konsultan saya ini memahami situasi poket saya. Alhamdulillah, dengan bantuan Najwa saya telah mendapatkan empat barang. Kata orang, barang hantaran itu mencerminkan keikhlasan / kesungguhan orang yang punya hantaran. Betulkah? Bagi saya, keikhlasan / kesungguhan orang lain, tidak perlulah kita sibuk menilai, biarlah kita menilai keikhlasan / kesungguhan diri sendiri.


Antara barangan yang dibeli di Jusco Ayer Keroh.

Minta dijauhkan.

Masuk hari ini (Sabtu, 19 Dec 09), sudah lima hari hujan turun dengan lebatnya pada waktu petang. Hari ini (19 Dec 09) hujan lebat mulai turun dari pukul 11 pagi hingga pukul 6 petang.

Saya berasa kasihan apabila majlis perkahwinan jiran di kampung kurang meriah apabila cuaca hujan. Akibat dari kawsan yang agak rendah dan hujan yang lebat, kawasan khemah untuk tetamu menjamu selera ditenggelami air paras pergelangan kaki, menyukarkan tetamu untuk duduk makan di bawah khemah itu.


Air dah paras pergelangan kaki belah khemah sana.

Inilah yang dikatakan takdir mengatasi tadbir. Ya Allah, Janganlah Engkau Bebankan Kami Beban Yang Tak Mampu Kami Tanggung. Ameen.

Amirul Faiz Abd. Razak

No comments:

Post a Comment