Wednesday, December 23, 2009

Makan seorang.


Saya sendirian makan tengahari.

Jika kita makan seorang diri, tanpa mempelawa orang lain untuk makan bersama, kurang adabkah kita? Tapi itulah yang terjadi kepada saya waktu makan tengahari semalam (Selasa, 23 Dis 2009). Cuma saya bukanlah tidak mempelawa, tetapi tiada yang sama-sama makan tengahari dengan saya. Ada rakan yang menggunakan waktu rehat untuk pergi meninjau keadaan rumah yang akan dibeli nanti.

Apa kurangnya makan seorang diri di kedai makan? Pendapat saya :
  1. Saya rasa macam orang asyik tengok saya macam pelik jer. (Perasaan jer kot). : )
  2. Saya akan terus-menerus suap makanan, takde selang masa untuk borak-borak. Hehe. Kalau ada kengkawan sekali pun, rasanya saya suap terus-menerus gak.
  3. Orang kedai yang dah biasa dengan 'group' saya akan bertanya "aik, sorang je ke? Yang lain mana?" Penat nak menjawab.

Nazri dan Abdah datang, saya dah habis makan.

Alhamdulillah, mujur saya tidak lama makan secara solo. Nazri Puasa dan Abdah datang menyelamatkan keadaan. Syukor pula datang di masa semua orang dah habis makan.

Suasana di tempat kerja hari ini agak tenang seperti biasa, tanpa kehadiran Prof. Niyang Rapik. Hari ini juga merupakan hari untuk menghantar borang permohonan ke Majlis Hang Tuah Jaya.

Saya telah membiarkan masa berlalu begitu saja, tanpa memajukan diri sendiri. Astaghfirullah. Petang semalam, saya mula berasa tak selesa dengan, semacam tak sihat. Beberapa hari yang lepas, saya ada dapatkan pemeriksaan tekanan darah, keputusannya 135/78. Hmm.. Boleh dikatakan, saya ada darah tinggi. Fuhh... Nampaknya, tiada cara lain, saya mesti kembali ke cara hidup aktif.

Cabaran mudah, saya hendak turunkan berat badan sebanyak 5kg, penghujung Febuari, mampukah saya lakukannya? Sama-sama kita saksikan, metamorfosis.

Amirul Faiz Abd. Razak
75450 Melaka.

No comments:

Post a Comment