Saturday, January 30, 2010

Peringatan! Ini satu kepastian.

Bila rumah kata pergi, kita yang masih hidup tunaikan fardu kifayah.

Semalam, saya sempat menziarahi rumah jiran saya Hafiz (ada orang kampung panggil dia al-hafiz). Ini adalah satu fardu kifayah. Ziarah dan mendoakan, mudah-mudahan Allah ampunkan dosanya, dan merahmatinya. Al-fatihah buat Allahyarham pakcik Abdul Razak Maidin.

Syukur, agama kita memberi panduan yang cantik dan tersusun dalam hidup bermasyarakat. Jenazah siap dimandikan dan dikafankan, kemudian disolatkan sebelum dikebumikan di perkuburan tanah wakaf pekan Tanjung Kling.

Kubur masing-masing.
Selalu kita dengar, apabila membicarakan soal kematian, dalam memberi peringatan kepada manusia (termasuklah saya), "kubur masing-masing, ko tak payah nak sibuk-sibuk hal aku." Astaghfirullah. Jika betul 'kubur masing-masing', siapa pula yang nak mandikan, nak kafankan, nak bawa ke kubur dan nak kebumikan?

Jika betullah 'kubur masing-masing', maka biarkan saja mayat itu sendirian, pandai-pandailah mayat itu mandi, kafan dan ke kuburnya sendirian.

Yang ingin saya pesan untuk diri sendiri dan pembaca sekalian, hidup di dunia ini, kita tidak terlepas dari saling bergantungan antara satu sama lain. Sebelum kita bertindak sesuka hati, fikir-fikirkanlah soal yang pasti ini, soal kematian.

Sungguh, apabila melihat orang meninggal dunia, saya merasakan betapa banyaknya dosa yang belum saya mohon ampun dan bertaubat. Sungguh banyak peringatan yang Allah berikan, tapi saya masih lalai. Aduh, rugi sungguh saya ini.

"Entah dapat ke tidak"
Berita kematian yang memeranjatkan, mak bercerita, "baru ari tu dia kata ntah saya dapat tolong, ntah tidak rumah ustad kenduri kawen nanti". "Dah meninggal arini". Allahyarham seolah-olah sudah merasakan masanya hampir tiba. Mari kita mendoakan semoga Allah mengampunkan dosanya dan merahmatinya. Ameen.

Abah wakil kepada keluarga si mati, berterima kasih kepada yang hadir.

Berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Ingatkan saya yang sering lalai ini.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka

No comments:

Post a Comment