Friday, January 29, 2010

Kamu dibenarkan bernikah.

Lulus sudah permohonan kebenaran berkahwin.

Alhamdulillah. Boleh dikatakan urusan prosedur mendapatkan kebenaran bernikah telah sempurna. Sekarang, saya mesti poskan surat kebenaran berkahwin ini kepada tunang saya di Gua Musang, untuk urusan pendaftaran nikah di daerah sana pula.

Memang banyak prosedur untuk urusan pendaftaran nikah kahwin cerai rujuk ini. Saya pun, pada mulanya rasa agak rimas dengan prosedur yang berbagai-bagai ini. Namun, setelah mengikuti kursus pra-perkahwinan yang lepas, barulah saya faham sedikit, hikmah / rasional peraturan dan prosedur ini diwujudkan.

Banyak berlaku kes-kes di mana pemuda / pemudi mengaku bujang untuk bernikah.
"Saya belum berkahwin, Ustad" kata seorang pemuda yang berasal dari negeri lain / daerah lain yang menetap di qariah kampung saya. Abah ketika itu, hanya bersandarkan kepada pengakuan beberapa saksi yang menyokong permohonan si pemuda itu.

Akhirnya, penipuan si pemuda terbongkar. Nasib baik ada orang kampung yang benar-benar mengenali latar belakang si pemuda. Rupanya dia telah berkahwin, dan isterinya tidak duduk bersama kerana si suami bekerja di luar kawasan. Terkedu abah masa tu, sebab abah dah sokong permohonan pemuda yang mengaku bujang lagi.

Kes ini berlaku lama dah, sekitar 90-an. Waktu itu, seingat saya, proses pendaftaran pernikahan, penceraian, rujuk dan sebagainya baru bermula.

Lepas halangan pertama, ada lagi banyak halangan di depan, kan?

Syukur, surat kebenaran bernikah saya telah dikeluarkan.

Gemuruh, tinggal beberapa hari saja lagi status saya bertukar dari bujang kepada berkahwin.

Gusar, memikirkan betapa besarnya tanggungjawab sebagai ketua keluarga.

Mohon doa dan tunjuk ajar dari rakan pembaca sekalian. Mudah-mudahan permulaan kehidupan berkeluarga saya berjalan dengan tenang. Ameen.

What We Do In Life Echoes In Eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka.

No comments:

Post a Comment