Thursday, January 21, 2010

Minta kebenaran untuk bernikah


(Gambar hiasan) Banyak prosedur ke arah perkahwinan.

Setelah bertungkus lumus menyediakan beberapa dokumen sokongan untuk borang kebenaran nikah, saya baru dapat hantar borang permohonan kebenaran nikah pagi Khamis semalam. Alhamdulillah. Ada beberapa perkara yang saya nak ceritakan dalam entri ini, berkenaan dengan borang permohonan kebenaran nikah ini. Tujuan saya, supaya bakal-bakal pengantin lain akan lebih bersedia. Dan juga, untuk mengetahui dari respon pelawat tentang prosedur Nikah Kahwin Rujuk di negeri masing-masing.

Bagi Negeri Melaka, setelah selesai kursus pra perkahwinan, pengantin lelaki hendaklah membeli borang permohonan nikah kahwin di Pejabat Agama JAIM (Jabatan Agama Islam Melaka) di kompleks JAIM di hadapan Masjid Al-Azim.
  • Harga borang RM1
  • Yuran pemprosesan borang RM5
  • Borang kebenaran nikah hendaklah diisi paling awal 3bulan sebelum pernikahan, paling lewat 14hari sebelum pernikahan.
Saya dengar dari kursus pra perkahwinan yang lalu, borang permohonan kebenaran nikah ini akan diproses dalam masa sehari, tapi semalam saya diberitahu Isnin petang minggu hadapan baru siap proses dan barulah saya boleh mendapatkan surat kebenaran nikah.

Surat kebenaran nikah ini kemudiannya, saya akan hantar ke pengantin perempuan untuk pengantin perempuan sertakan dalam borang permohonan nikahnya pula. Pengantin perempuan saya orang Kelantan, saya tak tahu prosedur permohonan kebenaran nikah di sana. Harapan saya, urusan di Kelantan dipermudahkan.

Ini perkara yang saya baru tahu, salinan kad pengenalan hendaklah difotostat dan dibesarkan imejnya.


Contoh pembesaran imej fotostat. Negeri lain saya tak tahu kena buat macam ini ke tak.

Nasib baiklah abah saya dah check dulu borang saya, kalau tak, fuhh.. penat jer nak kena buat semula.

Setakat ini dahulu yang saya dapat ceritakan. Bersambung pada entri yang akan datang.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka.

No comments:

Post a Comment