Thursday, January 28, 2010

Mari naik haji


Perjalanan menuju tanah suci bermula dengan menabung dari muda lagi.

Di ketika hampir menuju 30 hari pertama dalam tahun 2010, saya diingatkan abah "kau ada buat potongan gaji tak masuk tabung haji? alaa, toksah banyak, 50 ringgit sebulan dah ok dah". Baru saya tergerak nak tengok semula buku simpanan tabung haji yang lama terperap antara timbunan buku-buku. Transaksi terakhir tahun 2007. Aduh, macam mana boleh terlepas pandang ni?

Naik haji cara susah.
Secara prinsipnya, bagi kita yang berpendapatan sederhana, untuk pergi menunaikan haji, kita mesti patuh kepada prinsip lumrah alam (Sunnatullah) iaitu sedikit demi sedikit, tiada jalan pintas. Keratan akhbar dibawah menunjukkan betapa kos untuk pergi menunaikan haji akan meningkat dari masa ke masa.



Kos menunaikan haji hampir mencecah RM11,000.

Sasaran saya ialah, saya hendak menunaikan haji sebelum umur 40 tahun. Ya Allah, permudahkanlah.

Apa pendapat anda? Ok tak pergi haji pada umur atau sebelum 40 tahun?

Naik haji cara senang.
Selepas dari berurusan di pejabat Tabung Haji di Bandar Melaka (terletak di belakang bangunan Ocean Melaka), saya ternampak sekelompok manusia berkumpul, fokus kepada papan kotak-kotak dengan buah-buah dam berwarna hijau kuning bersusun secara strategik atas papan dam.


Berlatarbelakangkan Sungai Melaka. Pemikir-pemikir terulung berhimpun menganalisa setiap gerakan. :)

Permainan dam haji. Kenapa diberi nama dam haji, saya pun tak tahu.

Haaa.. Inilah cara naik haji yang senang. Buah hijau makan buah kuning, buah kuning makan buah hijau, lompat sana sini sampai ke hujung tempat pihak lawan, naik haji. Bila dah naik haji, buah dam itu boleh bergerak sesuka hati, makan ke belakang, ke depan, ke sisi, semua boleh sapu.

Haha, cara naik haji yang paling senang. Mainlah dam haji. Hehe, bukan itu maksud saya. Maksud saya, untuk pergi haji, usaha ke arahnya bermula dari sekarang dan akan memakan masa yang lama untuk kita menyiapkan dana untuk ke Tanah Suci dan dana untuk ahli keluarga tanggungan kita yang kita tinggalkan buat sementara waktu.

Saya baru pasang azam untuk pergi haji. Anda sudah pergi haji?

What We Do In Life Echoes In Eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka.

No comments:

Post a Comment