Wednesday, January 6, 2010

Siapa suka kuih akok?


Tempat masak kuih akok.

Saya pasti, orang-orang Kelantan pastinya dah muak makan kuih akok. Saya pertama kali jumpa kuih akok pada lawatan meminang di Gua Musang bulan 9 2009 yang lepas. Rasa kuih yang manis dengan teksturnya yang lembut serta rasa telur yang lemak membuatkan saya teringat-ingat akan kuih akok.

Orang-orang Melaka, saya fikir, mungkin jarang dapat jumpa kuih akok ni. Kebanyakan pasar malam yang saya pergi, saya sukar untuk jumpa dengan kuih akok. Makanan orang Kelantan yang biasa kita jumpa ialah nasi kerabu, laksam dan keropok lekor.


Pasangan peniaga, dari Kelantan kot diaorang ni.

Minggu lepas, saya secara kebetulan berjumpa dengan orang yang menjual kuih akok, siap masak "on the site" lagi. Harga jualan, 3 keping RM 1. Saya rasa, harga ni agak mahal kot kalau banding dengan harga kuih akok yang dijual di Kelantan. Kepada orang-orang Kelantan yang tahu harga kuih akok di Kelantan, bolehlah kongsi-kongsi info.


Kuih akok ni warna hijau, yang saya pernah makan warna coklat.

Selamat menjamu kuih akok.

What We Do In Life Echoes In Eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
75450

4 comments:

  1. pernah mkn kuih akok skali dulu ms kenduri kwn. ok gk la tp takleh mkn byk cepat muak. sy mkn yg warna coklat. suami org kelantan..tp tny harga kat dia..dia kata dia tak ingt :p

    ReplyDelete
  2. akak makan banyak sangat kot, tu yang cepat muak tu. :)

    ReplyDelete