Wednesday, January 13, 2010

Dari Merangkak Kepada Berdiri (ISO)


Kearah MS ISO 9001:2008. Fuhh.. gempak jer kot.

Tempat kerja anda sudah ada ISO 9000? Tempat kerja saya baru hendak mengorak langkah bayi "baby steps" dalam mendapatkan pensijilan ISO 9000. Slowly but surely, eventually, emmm we will achieved it? Beyond reasonable doubt (keraguan munasbah). Saya merapu sikit (cara menghilangkan sedikit stress).

Apa sebenarnya ISO 9000 ni? Untuk apa tujuannya? Saya pun tak berapa faham sangat. Apa yang saya tahu, ISO 9000 akan memberi kerangka untuk organisasi ini ikut dan ubahsuai untuk menjadikan organisasi ini sebuah organisasi yang memuaskan kehendak pelanggan. Setuju tak? Saya pun kurang pasti.

Sehingga ke hari ini, kita telah membangunkan Manual Quality berdasarkan buku "Quality Management System" yang dikeluarkan oleh Sirim yang difotostat seperti dibawah.


Organisasi ni berjimat, sanggup fotostat tu.

Adakah Manual Quality ini seperti Manual Kereta atau Manual Komputer? Saya fikir ya. Tapi dalam realiti, jarang kita merujuk Manual dalam menggunakan peralatan-peralatan elektronik, bila timbul masalah, baru kita rujuk Manual. Setuju tak? :)


En. Saidfuddin dan Pn. Razimah dari RAMS Consultant.

Walauapapun, saya berdoa semoga organisasi ini akan mencapai ISO dan yang paling penting, mudah-mudahan Allah jadikan organisasi ini sebuah organisasi yang bersih dari orang-orang yang tidak sedar diri. Ameen.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
75450 Melaka.

p/s : entri ini sepatutnya di publish pada minggu lepas, harap maklum, segala kesulitan amat dikesali. Chewahh..

No comments:

Post a Comment