Tuesday, January 11, 2011

Sebagaimana mereka mengasihaniku di waktu kecil

Kenangan bersama abah semasa Aidilfitri 2007

Hujung minggu yang lalu, emak menelefon waktu saya di pejabat. Kata hati saya sudah terdetik seperti ada yang hendak emak sampaikan, tapi tak pasti, apa beritanya. Moga-moga berita yang baik. Tapi dari nada suara emak yang mendatar, saya kesan, tiada berita yang gembira, mahupun berita yang tidak baik.

"Ade pape ke mak?"
"Takde ape, saje je mak telefon, kau dah lame tak telefon." Rasanya, baru beberapa hari yang lalu saya ada menelefon ke rumah, bertanya khabar. Saya iyakan saja.
"Orang sibuk sikit la mak, tension sikit ngan kerja." Jawab saya sekadar memberi alasan.
"Eh, ko ni, dah dapat kerja elok, tension pulak."
"Hehe, tension keje gitu-gitu jer mak."

"Mak bukan ape, abah kau, dia kate dia rasa macam penat jer. Malam tadi, nak habiskan solat Maghrib pun abah kata dia macam tak larat jer." Kata mak dalam nada yang hampir sebak. Saya hanya mendiamkan diri, berasa sebak juga dalam diri. Risaukan kesihatan abah.
"Dahlah aritu abah kate, anak-anak dah kahwin, pergi haji sudah, tinggal nak mati jer." Sambung emak, lantas terdengar suara emak teresak-esak.

Mata saya berair, bayangan peristiwa-peristiwa yang menyedihkan itu berpusu-pusu masuk di fikiran. Pergi yang tak kembali. Transisi ke alam yang satu lagi, menuju alam yang tiada mati lagi.

Ya Allah, ampunkanlah dosaku, dosa kedua ibubapaku, dan kasihanilah mereka, sebagaimana mereka mengasihaniku diwaktu kecil.

Ya Allah, panjangkanlah umur emak dan abah, dengan RahmatMu. Ameen..

Saya sayang ayahanda bonda.

What we do in life echoes in eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
43650, Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment