Friday, January 7, 2011

Cuaca hujan lebat


Sejak satu dua hari kebelakangan ini, cuaca di sekitar Kuala Lumpur dan Bangi asyik mendung dan hujan lebat berpanjangan. Petang Selasa yang lalu, hujan yang sungguh lebat turun menyeliputi kawasan Bandar Baru Bangi. Hujan lebat yang menyebabkan paras air di parit naik, hingga hampir melimpah.

Saya sempat rakam gambar paras parit dari tingkap dapur rumah. Pemandangan dari tingkat 5.


Paras air sungai sewaktu hujan lebat petang Selasa lalu.

Paras air parit pada hari-hari biasa.

Mari melihat keajaiban alam ini dan mencari tanda-tanda kekuasaanNYA. Dengan air hujan, Allah berkuasa memberi manfaat kepada manusia (menyuburkan tanah), juga Allah berkuasa memberi mudarat melalui air hujan (banjir).

Dengar dari berita, ada beberapa tempat di Pantai Timur ditenggelami air, hingga sekolah terpaksa ditutup, walaupun sesi persekolahan seluruh Malaysia telah mula.

Alhamdulillah, kawasan Bandar Baru Bangi tidak banjir. Cuma hujan lebat serta angin kencang menyebabkan air hujan tempias, membasahkan sedikit kusyen di ruang tamu.

Penunggang motor seperti saya pula, basah lenjun, walaupun sudah memakai baju hujan.

Jangan pantas berkata "eh, asyik hujan jer, susahla camni." Setiap perkara yang Allah izinkan berlaku itu baik (Allah Maha Mengetahui). Hanya pada pandangan manusia yang lemah ini, yang mengkelaskan, sesuatu perkara itu baik atau buruk.

Setuju tak? :)

What we do in life echoes in eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka

No comments:

Post a Comment