Tuesday, January 18, 2011

Green Lung (Peparu Hijau) di Kem Sungai Congkak

Majlis perasmian Green Lung.

Persatuan Green Lung (dalam bahasa maksudnya Peparu Hijau) adalah persatuan pelajar universiti yang bermatlamat mengajak orang ramai berhenti merokok. Terjemahan secara langsung istilah Green Lung, memanglah PeparuHijau / Peparu Sihat, istilah green / hijau merujuk kepada sihat / dekat dengan alam sekitar, tapi saya rasa, memang pengaruh Bahasa Inggeris ini begitu kuat, hingga kalau guna istilah Peparu Sihat, kita akan rasa semacam ada yang tidak kena.

Sedikit menyentuh tentang bahasa. Yang ingin saya ceritakan sebenarnya ialah tentang aktiviti mahasiswa/i (siswi yang lebih ramai) yang menggerakkan persatuan GreenLung ini. Mereka telah mengadakan kem peralihan kuasa untuk melatih tenaga pelapis muda yang akan mengambil alih pengurusan persatuan GreenLung pada sesi akademik yang akan datang.



Alhamdulillah, semua yang ada dalam persatuan GreenLung ini tidak merokok. Sekarang, usaha mereka adalah untuk mengajak belia untuk tidak merokok. Saya doakan, kita semua jauh dari mudarat rokok.

Menariknya Kem Herba Sungai Congkak ini ialah, pengusahanya merupakan seorang bekas pensyarah UPM yang mahir dalam bidang botani. Pelbagai pokok-pokok yang ajaib yang terdapat di Kem Herba ini diceritakan dan ditunjukkan ciri-ciri unik pokok-pokok tersebut.




Makan buah limau tak rasa masam, lepas makan buah ini.

 Buah Mahkota Dewa yang sudah masak.


Tahniah kepada persatuan Green Lung UKM yang berjaya mengadakan aktiviti yang bermanfaat untuk belia. Terima kasih banyak, kerana menjemput kakitangan Fakulti Farmasi, untuk turut serta seketika diwaktu majlis perasmian.

Saya menyokong penuh matlamat persatuan Green Lung. Belia benci rokok.

What we do in life echoes in eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi
_____________________________________________________
Entri ini sepatutnya tahun lepas saya masukkan, tapi dek kerana sikap saya yang suka bertangguh (astaghfirullah), baru kini saya uploadkan. Buat anda yang membaca, marilah kita berhenti merokok.

No comments:

Post a Comment