Sunday, January 30, 2011

Majlis Kahwin Di Dewan Bahasa & Pustaka

Kami sekeluarga, abah, mak, Najwa, Zul, saya dan isteri telah memenuhi jemputan majlis resepsi perkahwinan saudara sebelah abah. Resepsi, kata orang sekarang. Saya lebih suka istilah kenduri, ataupun kenduri kesyukuran, lebih rasa Melayu dan ada rasa hubungkait sedikit sebanyak dengan Tuhan. Bahkan rukun Negara yang pertama juga menyebut ; Kepercayaan Kepada Tuhan.

Menyimpang sedikit tentang istilah resepsi dan kenduri. Majlis perkahwinan tersebut telah diadakan di Dewan Bankuet, Tingkat 1, Menara DBP, Kuala Lumpur.

Dek kerana peta ke lokasi majlis tidak tepat, ditambah pula dengan alat GPS yang kurang canggih, alhasil, perjalanan yang sepatutnya hanya 30minit dari Bangi, menjadi hampir sejam.

Mana jatidiri Melayu?
Suasana majlis begitu meriah. Sedikit yang mencacatkan majlis, pakaian pengantin perempuannya.

Pandangan dari jauh sahaja.

"Pengantin moden!" Kata Pak Tam, anak saudara kepada abah. Pak Tam merupakan bapa saudara kepada pengantin lelaki. Melihat kepada pasangan pengantin, fahamlah saya kenapa Pak Tam berkata begitu. Pengantin lelaki lengkap berbaju Melayu sepasang, lengkap bersongkok. Pengantin perempuan pula, pakaiannya kebaya ketat, rambut dilepaskan, aurat tidak dijaga. Aduhai. "Tengok tu, berapa ribu pasang mata yang memandang tu? Tu semua kena jawab nanti kat akhirat." Tambah Pak Tam lagi.

Rata-rata tetamu wanita yang hadir, berpakaian seperti 'meminta lelaki menenung susuk tubuh mereka'. Hilai ketawa mereka, amboi, tak ada segan silu! Ke mana menghilang, gadis Melayu yang pemalu, yang segan membuka mulut luas-luas pabila tertawa.

Mungkin kerana dunia tanpa sempadan, jatidiri Melayu yang kaya dengan adab sopan, layu melayu kepada kuasa pengaruh asing.

Cukuplah sekadar renungan buat rakan-rakan saya yang percaya bahawa setiap perbuatan mereka akan disoal kelak dihadapan Allah. Bagi yang tak percaya dan tiada segan silu, buatlah apa yang anda suka. Saya sekadar mengingatkan diri sendiri.

Kedai buku Dewan Bahasa & Pustaka
Alang-alang sudah berada di Menara DBP, kami pun melawat kedai buku DBP sebelum bertolak pulang.


Hehe, posing jer nih. :D

Abah belek buku dwibahasa Melayu Arab.

Isteri saya, Nurul Asyikin Mustafa.


Zul berposing dengan buku.

 Mak dan Najwa.

Ironinya, saya terjumpa buku ini.

Adat dan Pantun Perkahwinan Melayu; Penyeri Impian Teruna dan Dara.

Mari fikir sejenak. "Takkan Melayu hilang didunia!" Kata Hang Tuah. Tapi jika diamati, jatidiri Melayu (adab sopan, segan silu, berhemah dalam berkata) semakin pudar ditelan gelombang hedonisme yang nampaknya begitu menyeronokkan.

Apa pun, saya mendoakan, moga kita semua senantiasa dalam Rahmat Hidayah Allah. Moga kita semua yang mengaku mengucap dua kalimah syahadah (termasuk mereka yang tidak menjaga aurat) dapat mengucap dua kalimah syahadah tersebut disaat hembusan nafas terakhir. Ameen.

Sungguhpun begitu, keseronokan menghadiri majlis kahwin saudara mara ialah apabila dapat merapatkan lagi hubungan silaturrahim, kenal mengenal sesama saudara.

Gambar kenang-kenangan di sekitar majlis tersebut.




Hukum alam, Sunnatullah, hidup ini tidak boleh bersendirian, kita saling memerlukan.

Selamat pengantin baru.


What we do in life echoes in eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment