Monday, January 31, 2011

Konsert Diraja UKM 2011

Kad jemputan ke Konsert Diraja UKM 2011.

Bersempena dengan hari keputeraan DYMM Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan Darul Khusus Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir, Canselor UKM, Konsert Diraja UKM 2011 telah diadakan di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR).

Menggantikan orang.
Saya pada mulanya tidak merancang untuk hadir ke konsert ini. Tapi setelah diminta oleh En. Saidi, untuk menggantikan dia yang dijemput ke konsert tersebut, saya terima saja. Risau rasanya kerana tema pakaian yang diminta ialah 'Black Tie' untuk lelaki, dan kebaya / kurung untuk perempuan. Namun lega, apabila melihatkan, hanya dif-dif kehormat sahaja yang perlu betul-betul mengikut tema. Bagi saya orang biasa, pakaian formal sudah memadai.

Beza penyanyi amatur dan profesional.
Seperti sudah boleh diduga, penganjur sengaja menjadualkan acara supaya nyanyian artis jemputan di penghujung. Bagi mengekalkan penonton berada dalam dewan hingga akhir konsert. Dua persembahan dari pelajar UKM, saya dapati, sebutan mereka kurang jelas. Saya sukar menangkap, apa yang mereka dendangkan. Ditambah pula dengan musik orkestra yang mengiringi nyanyian mereka. Bunyi musik orkestra lebih kuat dari suara mereka.

Tiba masa untuk acara nyanyian artis jemputan. Saya dan isteri teruja apabila Francisca Peter muncul dengan membawakan empat buah lagu. Saya benar-benar dapat merasakan, betapa jauh bezanya persembahan penyanyi amatur dan profesional. Suara Francisca Peter benar-benar lantang dan jelas, seiring dengan musik orkestra yang kuat. Mengkagumkan!

Francisca Peter menyampaikan lagu Sekadar Di Pinggiran.

"Wah! tak payah nak pergi IB, dah dapat tengok Francisca Peter live. Aritu dengar kat Sinar FM jer." Kata isteri saya yang minat dengan lagu 'Sekadar Di Pinggiran'.

Begitu juga dengan artis jemputan yang berikutnya, Roy, suaranya jelas, tidak tenggelam dengan musik orkestra yang kuat.

Yang paling bagus tentang konsert ini ialah, masuk percuma! Hehehe..

Menanti pula konsert nasyid di DECTAR.

What we do in life echoes in eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment