Thursday, July 8, 2010

Pegang Kuat-kuat, Nak Sembelih Arnab

Dengan nama Allah yang Maha Besar.
Mengingat kembali pengalaman pertama saya menolong dalam proses penyembelihan arnab, sungguh mengujakan. Di kampung, saya selalu tolong abah sembelih ayam, abah yang sembelih, saya tukang pegang ayam supaya tak meronta-ronta masa sembelih. Itu waktu dulu-dulu, waktu abah ada bela ayam kampung, waktu dulu susah, kedai sembelih dan proses ayam pun tak banyak, sekarang dah senang. Tangkap jer ayam, bawa pergi kedai sembelih dan proses, senang.

Di makmal, Pak Madi menjalankan projek penyelidikan menggunakan arnab. Arnab-arnab diberi suntikan lipid (lemak sayuran). Maklumat terperinci tentang penyelidikan tersebut, saya tak dapat jelaskan.

Setelah sampai satu ketika, projek penyelidikan Pak Madi telah tamat, arnab-arnab tadi masih diberi makan seperti biasa. Sehinggalah, Pak Madi dapati, pelet makanan untuk arnab-arnab tadi tidak mencukupi, dan berat seekor arnab telah mencecah hampir 2kg.

Keputusan yang diambil, daripada membiarkan arnab-arnab itu mati kebuluran, lebih elok kita sembelih dengan nama yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, Allahu Akbar. Moga Allah merahmati kita semua.

Hj. Baharom, dibantu dengan Pak Madi, Syazwan, dan saya, telah menyembelih 7 ekor arnab. Hj. Baharom telah membuat rendang, daging arnab itu. Alhamdulillah, Terima Kasih Allah kerana memberi kami nikmat merasai sedapnya daging arnab.

Mari renungkan sejenak.

Ada yang tak sanggup nak makan daging arnab itu, kerana kesian melihat arnab yang comel itu disembelih.

Ada yang tak sanggup nak bela anak luar nikah, lalu dibunuh bayi yang comel itu. Hmm...

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment