Saturday, July 17, 2010

Pertama Kali Menukar Tiub Motor

Pertama kali saya menukar tiub, tanpa belajar sebelum ini.

"Hehe, malu rasanya nak bercerita tentang pengalaman saya pertama kali menukar tiub motorsikal yang bocor". Pagi Jumaat, dalam perjalanan ke tempat kerja, tiba-tiba tayar motor belakang saya pancit. Fuhh.. alhamdulillah, selamat dari sebarang kecelakaan. Tapi sekarang masalahnya, kena tukar tiub tayar belakang.

Dalam kotak GIVI saya memang ada simpan alat-alat untuk membuka tayar dan saya simpan 1 tiub tayar. Lalu saya cuba untuk menukar tiub motor saya sendiri.

Haha.. Ini le first time saya tukar tiub. Sebelum ni saya tak pernah cuba.
Hasilnya? Tiub yang dah siap ditukar, tak boleh diisi angin, kerana tiub terkoyak. Kesan dari teknik umpilan tayar ke dalam rim salah. Jadi, nampaknya, terpaksalah saya panggil mekanik yang pernah tukar tayar motor saya di Maju Expressway beberapa bulan yang lalu.

Terpaksalah panggil mekanik. :D

Pengajaran buat saya dari peristiwa ini, bila dah ada alat-alat, berlatih / belajar dari awal.

Sediakan payung sebelum hujan.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

Notakaki : Tukar tiub di tepi lebuhraya dicas RM 30. "Ape nak dikata."

No comments:

Post a Comment