Wednesday, July 14, 2010

Hujan Lebat Waktu Pulang

 Hujan lebat menyebabkan permukaan jalan hilang daya geseran.

"Apa masalah paling susah untuk penunggang motor macam saya?". Semestinya hujan lebat sewaktu menunggang motorsikal. Haaa *mengeluh*.. Petang tadi, hujan lebat sepanjang perjalanan balik dari Jalan Raja Muda Abdul Aziz, sehinggalah ke Bandar Baru Bangi. Bukan sekadar masalah pada basah kuyupnya pakaian, tetapi pada jatuhnya kadar penglihatan sewaktu di atas jalanraya.

Tambah meninggikan lagi risiko ialah keadaan jalan yang licin. Penunggang-penunggang motorsikal yang tiada bekalan baju hujan, terpaksa berteduh sebentar di bawah jejantas / tempat berteduh di tepi lebuhraya.

Sungguhpun hujan ini membawa banyak masalah, namun mari kita 'lihat' dari sudut yang lain. Pasti kita akan nampak sudut positif hujan ini. Subhanallah (Maha Suci Allah).

Dalam Surah As-Sajadah, Allah berfirman


أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ أَنَّا نَسُوقُ ٱلۡمَآءَ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ ٱلۡجُرُزِ فَنُخۡرِجُ بِهِۦ زَرۡعً۬ا تَأۡڪُلُ مِنۡهُ أَنۡعَـٰمُهُمۡ وَأَنفُسُہُمۡ‌ۖ أَفَلَا يُبۡصِرُونَ٢٧

27. Dan apakah mereka tidak memperhatikan, bahwasanya Kami menghalau (awan yang mengandungi) air ke bumi yang tandus, lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanaman yang daripadanya makan haiwan ternak mereka dan mereka sendiri. Maka apakah mereka tidak memperhatikan?

Ampunkan kami Ya Allah, sungguh pada setiap yang berlaku itu, ada tanda-tanda kekuasaanMu.

Walaupun hujan lebat petang tadi, yang penting, saya selamat sampai ke rumah. :)

Sejuk angin malam ini, pasti nyenyak tidur. Jumpa lagi esok.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi.

No comments:

Post a Comment