Friday, July 9, 2010

Ke Gua Musang Selepas 4 Bulan Bernikah

Deretan kedai di Rantau Panjang.

Minggu lepas, saya dan isteri berkesempatan untuk balik ke kampung isteri di Paloh 3, Gua Musang. Kesian pada isteri, rindu benar dia kepada kampung halaman, kepada abah umi dan adik-adik di kampung. Saya pula sibuk dengan kerja, dengan kelas separuh masa (part-time) MBA di UTeM, sukar sungguh mencari masa untuk balik ke kampung Gua Musang.

Perjalanan dari Bandar Baru Bangi seawal jam 6 pagi, kami tiba di Paloh 3 hampir pukul 12 tengahari. Sempatlah saya tidur sekejap sebelum ke Solat Jumaat di Masjid Paloh 3. Segan jugaklah nak tidur tengahari kat rumah mertua. Hehe..

Tujuan kami ke Kelantan sebenarnya hendak menziarahi dan berkenalan dengan saudara-mara sebelah isteri. Memandangkan ini masa yang ada, sebelum semester berikutnya bermula pada hujung Julai ini, kami nekad untuk balik Kelantan, walaupun untuk 3 hari sahaja.

Ada rakan yang kata, tak berbaloi balik kampung jauh-jauh, tapi cuti 3 hari jer. Tapi disebabkan itu sahaja waktu yang kami boleh balik ke kampung selepas 4 bulan bernikah, bagi saya, cuti 3 hari sudah memadai. Kalau boleh, memang nak cuti panjang, tapi minggu ini pelajar-pelajar prasiswazah dah mula mendaftarkan diri, kakitangan fakulti dimestikan berada di fakulti untuk diperkenalkan kepada pelajar-pelajar baru ini.

Gambar-gambar yang sempat saya rakam adalah semasa kami singgah di Rantau Panjang. Sedap dan murah satay ikan (isteri saya kata, orang Kelantan panggil "lo'ching"- hehe, saya tak tau sebutan yang betul dalam loghat Kelantan).
Abah mertua (berkopiah putih), Ummi mertua (bertudung biru cair), dan Isteri (bertudung hitam).


Lo'ching yang murah, 3cucuk RM1.

Bila berjalan tempat orang, barulah saya dapat memahami sedikit cara orang di sana 'melihat' (paradigma).

Kepada isteri tersayang, "raya tahun ni beraya di Melaka yer".. Hehehe.. (ada unsur penggunaan kuasa veto) :D

Jauh Perjalanan, Luas Pemandangan.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment