Tuesday, June 29, 2010

Ubat gigi, cecair @ pepejal?

Lukisan ringkas sangat, cuba menggambarkan prinsip dalam rheologi.

Saya masih lagi mencuba untuk memahami dengan sepenuhnya, apa itu rheologi. Kalau ada orang tanya saya "Mesin rheometer ni untuk apa?", errr.. payah juga saya nak jawab kalau nak jawapan yang tepat. Cuma, buat masa ini, apa yang saya boleh ceritakan, rheometer ni sebuah mesin untuk mengukur perubahan bentuk (deform) sesuatu bahan, contoh bahan seperti minyak, gel, krim dan sebagainya.

Saya pernah tulis tentang bendalir ke cecair, sama atau lain. Jadi entri kali ni saya tambah sikit sahaja, beberapa kata kunci yang kita akan selalu dengar, melibatkan mesin rheometer ini.

Gambarajah di atas menunjukkan secara ringkas, prinsip rheologi ni. Bila tekanan dikenakan, bahan itu tadi akan meluncur sedikit, dan kita mahu mengukur bila X tekanan yang dikenakan, berapa kadar peluncuran bahan itu tadi.

Untuk makluman, dalam bahasa Inggeris, istilah yang digunakan ialah shear rate, saya terjemahkan jadi kadar peluncuran. Harap boleh mudah faham.

Berkaitan dengan ubat gigi, kita mahu ukur kadar peluncuran ubat gigi pada tekanan tertentu. Boleh bayangkan tak? : ) Contoh, pada tekanan sekuat X, kadar peluncuran ubat gigi selaju y.

Sekian dulu untuk waktu yang terhad ini. Sikit-sikit belajar, saya pun tak berapa faham lagi.

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment