Tuesday, February 2, 2010

Online Banking; Jangan kena tipu.

Email 'phishing' ni nampak 'real' jer.

Saya rasa terpanggil sangat untuk berkongsikan maklumat ini. Dahulunya, saya fikir, saya tak akan terkena dengan email-email 'phishing' ni, sekali dah dapat, rasa macam, "Ya Allah, pasti ada orang yang naif kat luar sana yang akan kena tipu kalau ikut jer apa yang email 'phishing' ni suruh buat.

Rakan-rakan pembaca yang ada menggunakan Online Banking, samada Maybank2u, CimbClicks dan sebagainya, saya berharap sangat, anda tidak terpedaya dengan email 'phishing' ini. Jika anda tahu cara-cara mengelakkan diri dari tertipu dengan email 'phishing' ini, sebarkan kepada rakan-rakan yang lain. Tak sanggup mendengar berita ada orang ditipu (duitnya dicuri secara online) melalui Online Banking ini.

Mencegah lebih baik dari mengubati.

Ada banyak cara untuk mengelakkan dari ditipu di Online Banking ini, tapi yang saya ingin tekankan ialah taip alamat Online Banking yang hendak anda lawati di 'address bar'. JANGAN! sesekali klik pada pautan yang terdapat dalam email, mahupun yang terdapat di mana-mana artikel dalam blog. 

Contohnya, JANGAN klik pada link ini, walaupun saya meletakkan 'hyperlink' ke www.maybank2u.com, kerana masih ada unsur-unsur tidak selamat. Cara yang PALING SELAMAT ialah, taip sendiri alamat laman web www.maybank2u.com itu di 'address bar'.

Moga perkongsian informasi yang sedikit ini, boleh mencegah banyak kes kecurian di Online Banking.

What We Do In Life Echoes In Eternity.

Amirul Faiz Abd. Razak
75450 Melaka.

No comments:

Post a Comment