Wednesday, April 28, 2010

Tayar botak itu mesti ditukar.

Motorku tersadai di tepi lebuhraya MEX.
 
Tepat 5.06 petang, saya log keluar dari pejabat, bergegas ke motorsikal. Dalam minda, sudah ada gambaran untuk sesi pembentangan malam nanti. Perjalanan lancar, hinggalah di kilometer 8.5 Lebuhraya Maju ExpressWay (MEX). Aduh, bocor pula tayar belakang motor ini. Jauh lagi nak sampai rumah kat Bangi. Tolong...

Beberapa bulan yang lalu, saya ada menulis tentang tayar kereta yang botak hingga nampak benang. Kini, perkara yang sama, berlaku pula pada tayar belakang motorsikal yang saya sedang tunggang. Memburukkan keadaan, saya tersadai di tengah-tengah MEX.

Alhamdulillah, ada beberapa penunggang motor yang lalu di situ, berhenti seketika, bertanyakan keadaan. Terima kasih kepada seorang brader askar (nampak dia pakai uniform macam pegawai askar) yang berhenti seketika.

Dah nampak benang kan? Huhu..

Brader : "Nape bang?"
Saya : "Tayar bocor la.. Ada nombor mekanik ke?"
Brader : "Takde, tapi amek nombor ni 03-83159000 , nombor peronda lebuhraya MEX, nanti diaorang cuba tolongla.."

Lama juga saya terpaksa tunggu di tepi lebuhraya itu, hampir 20 minit. Sebuah kereta peronda MEX menghampiri saya. Tapi, seperti sudah dijangka, peronda lebuhraya tidak dapat membantu penunggang motor, melainkan memberi nombor telefon mekanik yang berhampiran.

Saya : "Hello.. boleh tolong tak? Tayar motor saya bocor la.."
Mekanik : "Boleh, abang kat mana? Tayar motor apa bang?"

Alhamdulillah, dalam 25 minit mekanik/Jimmy sampai dengan membawa tayar baru. Fuh! Lega rasa hati. Caj yang dikenakan :
Tiub - RM25, Tayar - RM55.

Mekanik Jimmy yang cekap menukar tayar dan tiub.

Sukacita saya hebahkan di sini, buat penunggang motorsikal yang mungkin mengalami masalah macam saya, nombor telefon mekanik Jimmy, 017-3011898 (jika anda tersandai di kawasan Lembah Klang).

Saya rancang untuk hadir ke kelas malam nanti, tapi Allah jua yang menentukan. Hikmahnya, saya kena cari sendiri, dan sentiasa mencari.

Tak Mahu Berlalu Begitu Saja.
What We Do In Life Echoes In Eternity.


Amirul Faiz Abd. Razak
43560 Bandar Baru Bangi
______________________________________
p/s : Terima kasih kepada ahli kumpulan MBA@UTeM, Kak Nita dan Lina yang mewakili saya dalam kelas malam nanti.

No comments:

Post a Comment