Sunday, April 4, 2010

Samakah bendalir dengan cecair?

Mesin mengukur kelikatan bendalir.

Bagaimana kita mengklasifikasikan kepekatan bendalir seperti berikut : jem, minyak masak, minyak rambut, gel rambut, krim muka, syampu dan sebagainya? Ubat gigi macam cecair, tapi kepekatannya tak sama dengan pembasuh muka. Minyak pelincir mesin pun begitu juga, minyak pelincir untuk mesin, tak sama dengan minyak pelincir untuk enjin. Pasti ada cara untuk kita mengukur kelikatan sesuatu cecair itu, kemudian dari itu, kita boleh mempiawaikan kelikatan cecair yang dihasilkan itu.

"Apa mende 'likat' tu?" Saya bertanya masa mula-mula mendengar istilah 'likat' masa belajar dulu. Kalau saya boleh guna istilah yang lebih mudah, 'likat' sama seperti pekat. Tapi bagaimana kita nak kata ubat gigi lebih pekat dari sos cili maggi? Saya fikir, kita jarang-jarang guna istilah 'likat' dalam menggambarkan kepekatan sesuatu cecair (ataupun bentuk macam cecair).

Video rakaman amatur ini menunjukkan sedikit amali seorang pelajar menggunakan mesin rheometer ini untuk mengukur kelikatan krim ubat sapu 'analgesic Flanil'.

Rheologi

Alhamdulillah, saya berpeluang untuk mempelajari sedikit tentang Rheometer. Rheometer merupakan sebuah mesin/alat untuk mengukur kelikatan sesuatu sampel itu (cecair, bahan macam cecair contohnya gel, jem). Mesin Rheometer ini boleh mengukur 'viscosity' = kelikatan.

Hehe, saya tak berapa faham lagi tentang kelikatan (viscosity) ini, jadi untuk entri ini, bolehlah saya katakan ini entri pengenalan kepada rheologi. Jika pembaca yang mahir, atau mempunyai ilmu dalam bidang ini, sudi-sudilah kiranya berkongsi dengan kita semua ya.


What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment