Thursday, May 6, 2010

Belajar cara belajar (1 dari 6)

Belajar bukan setakat dalam kelas sahaja.
 
Bila kita renungkan sejenak, hidup kita ini penuh dengan pengajaran. Terpulang pada kita untuk mempelajarinya. Bila kata pasal belajar, kita selalu menggambarkan proses pembelajaran itu hanya berlaku di sekolah, di dalam kelas, di pusat pengajian dan sebagainya. Sedangkan, proses pembelajaran itu berlaku di mana-mana sahaja, di ruang tamu, di dapur, di tepi jalan, di stesen bas dan sebagainya. Yang pasti, proses pembelajaran itu tidak terhad kepada dalam kelas sahaja. Setuju?

Saya fikir, mungkin ramai yang akan bersetuju dengan kenyataan ini. Saya ingin kongsikan sedikit, beberapa langkah yang boleh kita ambil dalam kita mempelajari sesuatu (belajar bahasa ke, belajar memasak ke, belajar bangunkan website ke, belajar berniaga ke, paling tidak pun belajar menjadi hamba Allah yang soleh).

1 - Set learning goal.
Setting learning goals is a proactive step a learner can take to transfer knowledge and skills to real life. We should;
  • Be clear of our learning objective.
  • List specific steps or actions that we will take to practise or improve on the new skills. For instance, we have attended a website building course, we may want to build our own website and ask our friends to give critical feedback about our website. Or, we have learned how to make donut, we should practise or improve our skills on it. (Hehe, I haven't practise yet).
  • Set timelines for practising these new skills. For example, we want to be fully mastered the skill to speak foreign language by the end of this year, so we know the actions that we must take is to frequently use the language, speak in the foreign language.
Di atas adalah langkah pertama yang boleh kita ambil untuk melengkapkan diri dengan kemahiran yang baru / meningkatkan tahap kemahiran sedia ada (Tak kira apa bidang pun).

Lagi 5 langkah, akan saya kongsikan pada entri yang akan datang.

Kesan Amalan Kekal Selamanya.
What We Do In Life Echoes In Eternity


Amirul Faiz Abd. Razak
76400 Melaka.
________________________
Tip-tip di atas diambil dari sebuah artikel tulisan Helena Lee. Artikel tersebut ditampalkan di sebuah papan kenyataan di Kampus UKM, KL.

No comments:

Post a Comment