Thursday, April 15, 2010

Visi, apa yang kamu lihat?

Poster yang akan digantung

Beberapa hari yang lalu, kami telah siap memasang 15 buah poster yang memaparkan Penyata Visi dan Misi Fakulti Farmasi, UKM. Kerja-kerja berjalan lancar kerana dilakukan oleh pekerja yang mahir dalam kerja-kerja menggerudi. Cuma mengambil masa kerana tempat / dinding yang perlu dipasang dengan poster terletak berjauhan antara satu dengan lain. Tempat-tempat yang telah dipilih, adalah tempat-tempat yang strategik (tumpuan pelajar dan kakitangan Fakulti Farmasi).

Namun, apa pentingnya Penyata Visi dan Misi ini? Sehingga perlu dipasang di tempat-tempat yang strategik. Saya fikir, pastinya poster Penyata Visi Misi ini penting, jika tidak, masakan ia dipasang malah dibingkaikan cantik-cantik.

Kerja-kerja memasang poster di tempat-tempat strategik.

Ya, ia pasti sesuatu yang penting diketahui oleh orang ramai, khususnya kakitangan Fakulti Farmasi dan juga pelajar-pelajar. Kenapa ia penting? Kerana (pendapat saya), visi akan menghala segala usaha dan gerak kerja kita ke arah suatu matlamat yang jelas. Apa makna visi? Visi / "vision" bermaksud penglihatan, dalam konteks Penyata Visi dan Misi ini, Visi bolehlah difahami dengna kata mudah 'Penglihatan kita menjangkaui masa hadapan, tentang keadaan sesuatu organisasi'.* Atau dalam bahasa yang lebih mudah visi = cita-cita.*

Ok, bagaimana pula dengan Misi? Misi / "mission" bermaksud usaha / gerak kerja kita yang mesti kita lakukan dengan cemerlang dalam mencapai visi / cita-cita kita itu.*

Cuba baca Penyata Visi dan Misi syarikat gergasi seperti Google.
Google's mission is to organize the world's information and make it universally accessible and useful.
Wah! Misi Google ialah menyusunaturkan maklumat-maklumat DUNIA dan membolehkan ia dicapai dan digunakan secara UNIVERSAL. Hebat!

Visi dan Misi peribadi kita pula bagaimana? Jika sudah jelas dengan visi dan misi peribadi sendiri, baguslah. Jika belum, usahakan, supaya semakin jelas tujuan kita di atas muka bumi ini.

Sekian dahulu, kongsikan pendapat anda tentang 'Penyata Visi dan Misi' di ruangan komen di bawah ya.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur.
 _________________________________________________
*Ini hanyalah pendapat saya sahaja. :)

No comments:

Post a Comment