Tuesday, March 30, 2010

Ampunkan kami Ya Allah, Niat kami untuk mengkaji, bukan suka-suka.

Alhamdulillah, dapat juga saya mencuri sedikit masa untuk berkongsi sedikit dari pengalaman saya yang tak seberapa ini. Minta maaf kepada pengunjung blog ini yang mungkin hampa kerana terlalu lama saya tidak kemaskini blog dengan entri-entri yang baru, maaf khususnya kepada 'blogwalker' sekalian yang tak jemu berjalan-jalan. :)

Saya berpeluang untuk belajar sesuatu yang menggeletarkan tangan dan lutut saya (menggigil yang bukan dibuat-buat). Tn. Hj. Baharom Suboh menunjukkan bagaimana seorang profesional yang sudah mahir, membunuh tikus makmal secara 'cervical dislocation' yang bermaksud membunuh dengan cepat secara mengenakan tekanan pada bahagian leher menyebabkan 'spinal column' beralih dari tengkorak atau otak. Secara mudah, ayat orang ramai, membunuh dengan merosakkan tulang belakang di bahagian leher.

Secara jujur, saya tak tergamak sebenarnya nak tunjukkan video bagaimana 'pembunuhan' ini dilakukan, tetapi atas dasar ingin berkongsi pengalaman, saya gagahkan diri menulis dan berkongsi sedikit maklumat bagaimana kajian melibatkan otak haiwan dilakukan. Amaran!!! kepada pembaca yang lemah semangat dan ibu-ibu mengandung, adalah dinasihatkan sebenar-benar nasihat dan sekeras-keras nasihat, untuk tidak menonton video ini..


Tikus-tikus ini telah disuntik dengan ekstrak tumbuhan herba. Kajian yang dijalankan Saudari Yani ini adalah untuk mengkaji kesan ekstrak tumbuhan herba ke atas neurotransmitter (kalau saya tak silap), maka, sampel tisu otak yang diperlukan mestilah dalam keadaan segar.

Oleh sebab itu, tikus-tikus itu tidak dimatikan dengan kaedah lain seperti menggunakan kloroform atau secara suntikan berlebihan. Tikus-tikus itu mesti dimatikan dengan kaedah 'cervical dislocation' ini, melalui teknik ini, tikus-tikus mati, tetapi jantungnya masih berdegup sementara, bermakna, semasa tisu otak tikus diambil, kita akan dapat memaksimumkan kesegaran tisu otak tikus itu (darah masih mengalir ke otak tikus, sehinggalah tikus dipenggal).

Sebenarnya, saya kurang ilmu untuk menjelaskan penyelidikan yang dijalankan ini. Sekiranya anda dapati kesilapan fakta dalam penjelasan saya, maklumkan ya.

Saya fikir, ini yang dapat saya kongsikan sedikit di kesempatan waktu yang amat terhad ketika ini. Ya Allah, ampunkan kami, kami berniat untuk mengkaji ciptaanMu. Ampunkan kami, Ya Allah.

Saya minta maaf kepada pembaca yang terganggu emosi belas kasih setelah menonton video di atas. Kami jalankan kajian ini dengan niat mengkaji ciptaan Allah. Bukan untuk suka-suka.

Terima kasih membaca entri ini hingga penghujungnya. Tinggalkan komen bernas anda dibawah ya. Terima Kasih.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur 

No comments:

Post a Comment