Tuesday, March 16, 2010

Menyewa tempat berteduh dari hujan panas.

Gambar hiasan; Rumahku, syurgaku.

Sewaktu mula-mula mendapat tawaran kerja di Fakulti Farmasi, UKM, KL, saya agak gusar. "Nak duduk kat mana eah? Nanti dah kawen, camner ngan isteri?" antara persoalan-persoalan yang bermain di minda. Saya cuba cari di laman web mudah.my. Memang mudah, banyak juga pilihan rumah sewa yang boleh saya pilih untuk menetap bersama dengan isteri sepanjang berkhidmat di UKM, KL nanti.

Perkara tak diingini berlaku.

Hampir 2 minggu saya menetap di rumah sewa Ayie dan rakan-rakan. Pencarian rumah sewa sekitar kawasan Bangi / Keramat / Ampang telah bermula. Maha Suci Allah, yang menjadikan sesuatu itu mengikut kehendakNya. Saya, Ayie dan Anip telah pergi ke Kampung Pasir, Ampang untuk melihat sendiri rumah sewa yang ditawarkan. Rumah teres 1 tingkat, bersambung dari rumah tuan punya tanah. Dalamnya kosong, cuma ada kipas siling, sinki dapur. 2 bilik, 1 bilik air. Sewa sebulan RM450 sebulan. Deposit 2 bulan, tambah bayar sewa sebulan, tambah deposit api dan air, jumlah keseluruhan deposit RM 1550.00.

Tuan rumah : "Kalau kamu nak fikirkan lagi tentang rumah ni, boleh, pakcik tak paksa."
Saya : "Oklah, pakcik, saya fikirkan dulu, kalau saya berkenan, saya call pakcik" (Tapi hati saya dah lebih 80% nak sewa rumah itu)

Tuhan saja yang tahu betapa saya kecewa bila panggilan telefon saya dijawab oleh makcik (isteri pakcik tadi).

Makcik : "Minta laa maaf nak, makcik baru jer amek deposit dari satu orang ni ha.."
Saya : " Allah... ye ke makcik.. aiseh... Emmm, takpela makcik, dah takde rezeki kan.."
Makcik : "Minta maaf banyak-banyak yer.."

Rasa seperti sudah tiada harapan lagi masa tu. Ayie dan Anip tenang memberi sokongan membantu saya mencari lagi rumah-rumah yang boleh disewa di sekitar Bangi / Keramat / Ampang.

Barulah saya tahu hikmah yang tersembunyi.

Suatu petang di pejabat, saya mendapat SMS dari En. Zull yang menawarkan rumah sewa flet tingkat 5 di seksyen 7 Bandar Baru Bangi, 'fully furnish' katanya. Saya lantas mengajak Ayie dan Anip untuk meninjau rumah sewa flet tersebut. Agak lewat juga En. Zull sampai di rumah sewa flet tersebut, hampir pukul 10 malam. Saya dan Ayie jangka, bila tuan rumah kata 'fully furnish', 'furniture' yang mungkin ada ialah katil dan almari baju saja.

Terkejutnya saya bila melihat banyaknya perabot yang telah tersedia dalam rumah sewa flet berkenaan. Antaranya, meja makan (biasa jer), kusyen untuk 2 orang duduk, dapur gas, tong gas yang masih penuh, periuk, kuali, pinggan mangkuk, cawan, peti ais, mesin basuh, set bilik tidur (katil besar, almari baju, meja solek, TV, kabinet TV dan meja kopi. Alhamdulillah ya Allah. Dapat jimat sikit duit untuk mula hidup berkeluarga ni.

En. Zull : "Sewa sebulan RM450, deposit 1 bulan tambah bayar untuk sewa 1 bulan, api air bayar lepas duduk nanti la. Tapi Selangor kalau air bawah RM20 tak yah bayar"
Saya : "Kalau macam tu, malam ni jugak saya bagi deposit tu kat awak. Macam-macam perabot yang dah sedia ada dalam rumah nih. Saya tak nak jadi macam yang kat Kampung Pasir aritu"
En. Zull : "Eh, nanti dulu, kakak saya nak kemaskan barang-barang personal dia dulu, nanti encik bayar ngan mak saya lah."

Antara perabot yang sedia ada dalam rumah sewa ini.

Gambar sekitar hari pertama mengemas rumah sewa.

Alhamdulillah, terima kasih kepada Ayie dan Anip yang sudi menolong memberikan pandangan dalam membuat pilihan untuk menyewa rumah ini. Sewaktu saya di Gua Musang, Ayie telah membantu saya dalam urusan penyerahan deposit rumah dan pengambilan kunci rumah sewa flet tersebut.

Hanya lafaz kalimah Alhamdulillah yang dapat menggambarkan betapa gembiranya saya.

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah.

Syukur, dapat rumah sewa untuk saya dan isteri berteduh dari hujan panas buat sementara waktu.

p.s : Kalau nak ziarah rumah saya, telefonlah dulu ya.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment