Tuesday, March 9, 2010

Sisa yang aktif radio.

Sesiapa yang terlibat dengan kerja-kerja di makmal sains hayat / makmal kimia pasti akan berdepan dengan kerja-kerja pembuangan sisa-sisa bahan kimia yang telah digunakan. Ada antara sisa-sisa bahan kimia ini sangat berbahaya. Yang terbaru, saya berpeluang mengikuti kerja-kerja membuang sisa bahan kimia radioaktif. Apa itu bahan radioaktif? Adakah bahan itu aktif mendengar radio?

Saya kurang arif, jadi saya berlayar ke alam maya, melalui Google, saya terjah ke web About.com dan menjumpai penjelasan seperti ini :
Unstable atomic nuclei will spontaneously decompose to form nuclei with a higher stability. The decomposition process is called radioactivity. The energy and particles which are released during the decomposition process are called radiation. When unstable nuclei decompose in nature, the process is referred to as natural radioactivity. When the unstable nuclei are prepared in the laboratory, the decomposition is called induced radioactivity.
Jika saya boleh terjemahkan ke bahasa, penjelasan tentang radioaktif adalah seperti berikut :
Nukleus-nukleus atom yang tidak stabil akan secara spontan terurai untuk membentuk nukleus-nukleus dengan kestabilan yang tinggi. Proses penguraian itu dipanggil keradioaktifan. Tenaga dan partikel-partikel yang terbebas semasa proses penguraian dipanggil radiasi. Apabila nukleus-nukles tidak stabil mengurai dalam alam semulajadi, proses itu dirujuk sebagai keradioaktifan semulajadi. Apabila nukleus-nukleus tidak stabil disediakan di dalam makmal, penguraian itu dipanggil keradioaktifan ditindakkan.
Haha, terjemahan ke bahasa seperti tidak berbunyi cukup saintifik kan?

Untuk menggambarkan dengan mudah apa itu keradioaktifan :


Errr.. Tak mudah rupanya nak faham.

Saya sendiri masih belajar nak faham bagaimana radioaktif ni berbahaya kepada organisma hidup. Bagaimana radioaktif ini terjadi, dan sebagainya.

Menguruskan sisa radioaktif yang kurang berbahaya.

Bila mendengar perkataan radioaktif, imej pertama yang datang di minda ialah :


Bila berurusan dengan bahan radioaktif yang tinggi.

Akan tetapi, oleh kerana sisa radioaktif yang ada di makmal di sini kurang radioaktif, maka kita tidak perlu mengenakan kostum ala-ala astronaut tu.

Beginilah secara ringkas, bagaimana sisa-sisa bahan kimia di Fakulti Farmasi, UKM diuruskan. Pihak Agensi Nuklear Malaysia akan memproses sisa-sisa bahan kimia itu sebelum dilupuskan oleh mereka.

Peralatan perlindungan : Kot Makmal dan Sarung Tangan sudah memadai.

Yang penting dalam pengurusan bahan-bahan kimia ini ialah labelnya. Kalau botol tiada label, Agensi Nuklear Malaysia tak akan ambil sisa bahan kimia tersebut.

Label radioaktif.

Ini adalah sedikit sebanyak pengalaman saya bekerja di Bahagian Makmal Fakulti Farmasi. Harap maaf kerana terlalu lambat saya kemaskini blog ini.

Sehingga bertemu lagi.

What We Do In Life Echoes In Eternity

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment