Thursday, December 30, 2010

Seni itu indah

Lukisan anak-anak kreatif.

Gambar lukisan-lukisan di atas adalah hasil kerja tangan adik-adik kita yang kreatif. Bila dipamerkan, nampak warna-warna ceria dari hasil kerja mereka.Walaupun lukisan mereka tak secantik lukisan orang dewasa, namun jika dilihat dari sudut lain, ada beberapa perkara yang boleh kita pelajari.

Logik dan seni

Selalunya, kita selalu memberi perhatian yang lebih kepada murid-murid yang pandai dalam mengira, genius dalam bidang matematik, kita selalu kurang memberi perhatian kepada murid-murid yang pandai dalam bidang seni kreatif. Hakikatnya, manusia ada kedua-duanya, logik dan seni kreatif.

Ruang dan peluang
Pertandingan melukis / mewarna seperti ni, memberi anak-anak kecil kita mengekspresikan diri mereka. Mereka diberi ruang menyatakan apa yang mereka imaginasikan. Juga peluang untuk mereka menunjukkan yang diri mereka berkeyakinan menyampaikan idea-idea kreatif mereka.

Namun, lama kelamaan, oleh kerana kita mudah dipengaruhi oleh kehendak masyarakat, kita selalu tertumpu kepada bidang-bidang logik, bidang-bidang sains dan teknologi. Tersisih bidang-bidang seni seperti sastera dan sejarah.

Video pendek, kualiti suara kurang mantap. Maaf ye.

Penghujungnya, kita perlu kedua-dua bidang, logik dan seni. Timbang-timbangkan, moga bangsa ini akan maju dengan sains dan teknologinya, dan seimbang dalam perkembangan emosi perasaannya.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

**Terima kasih buat skuad Harimau Malaya, kerana disiplin mereka dalam latihan dan permainan, kejayaan mereka menjadi asbab esok cuti. Yeah. :)

No comments:

Post a Comment