Friday, December 10, 2010

Minggu ke 20 kehamilan

 

Senyum panjang lebar. Perjalanan penuh dugaan ke arah dunia ibu bapa sudah 20 minggu telah dilalui. Ada lebih kurang 16 minggu lagi untuk dilalui. Isteri alhamdulillah, sihat, cuma ada sedikit loya-loya, terutamanya selepas makan. Gembira, bila melihat isteri berselera makan. Mungkin anak dalam kandungan lapar juga agaknya. :)

Walaupun begitu, isteri saya masih mengambil ubat tahan muntah / mabuk. Nak mengelakkan muntah. Takut bila dah muntah, terus-terusan muntah, hingga sakit tekak akibat muntah, langsung tiada selera makan. Hati suami tersentuh, melihatkan pengorbanan isteri bersabar melalui dugaan yang cukup mencabar ini. Hati seorang anak lelaki tersentuh, mengenangkan ibunya pasti susah payah dalam mengandung dan melahirkannya. Maha Bijaksana Allah, mengatur kehidupan manusia lelaki dan perempuan.

"Minggu ke-20 ni, anak dah boleh dengar tau bang?" kata isteri.
"Ye ke? Mana tau?"
"Ni, baca dalam majalah Pa&Ma"
"Jadi anak yang baik ye nak" kata saya dekat-dekat kepada perut isteri.

Saya masih belum fikirkan nama untuk anak. Belum dapat imbas jantinanya. Wow! Besar tanggungjawab, bila ada insan bernama ................... B. / Bte. Amirul Faiz. InsyaAllah, saya bersedia. Isteri juga begitu, bersedia.

Dalam majalah Pa&Ma;
Telinga bayi mula terbentuk pada usia sekitar minggu ke-8. Pada minggu ke-18, dia mula mendengar bunyi-bunyian di dalam tubuh ibu. Di minggu ke-20 pula, dia berpeluang mendengar suara ibu. Jadi ibu-ibu, berbuallah dengannya dengan sekerap mungkin.



Doakan kami tabah menghadapi cabaran alam bakal ibu bapa ini.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi

No comments:

Post a Comment