Saturday, December 18, 2010

Jalan-jalan Di Teluk Intan

Menara Condong Teluk Intan.

Saya dan isteri telah ke Teluk Intan, untuk menghantar adik ipar saya ke rumah Abang Sid. Ini adalah pertama kali saya dan isteri bersiar-siar di Bandar Teluk Intan. Ikon Bandar Teluk Intan, semestinya Menara Condong Teluk Intan.

Em, memang nampak senget menara ini. Bila saya masuk ke dalam menara itu, memang ada rasa senget, tapi tak pasti, arah mana condongnya bangunan menara ini. Kata Kak Yan, menara ini asalnya adalah untuk meyimpan bekalan air dalam tangki. Tangki air ditempatkan di atas menara ini. "Dulu-dulu Teluk Intan ini asyik banjir, tu yang diaorang buat tangki air atas menara ni." Jelas Kak Yan.

Di tingkat satu menara condong.

Turun dari tingkat tiga.

Sebelum menaiki menara condong itu, kami bersarapan pagi di Bandar Teluk Intan, isteri hendak makan mee kicap. Slurrpp, memang sedap, bila dimakan panas. :)

Mee kicap, ada rasa kari sikit, dihidang bersama sup.
Benarlah kata orang, 'jauh perjalanan, luas pemandangan'. Luas pemandangan, carilah tanda-tanda keagungan Sang Maha Pencipta, pada ramainya manusia yang diciptakannya, pada kepandaian yang dikurniaNya membolehkan manusia mencipta bangunan yang condong.

Amirul Faiz Abd. Razak
36000 Teluk Intan

No comments:

Post a Comment