Monday, June 28, 2010

Tikus makmal, kesian.

Gambar hiasan; ujikaji dalam makmal

Kita ada menjangka suatu bahan X ini boleh digunakan untuk kesihatan dan kesejahteraan manusia. Di peringkat makmal, kita pasti akan menguji dari segi keberkesanan / ketoksikan sesuatu produk itu sebelum dipasarkan. Rata-rata, jika ditanya kepada orang ramai, "macam mana nak uji bahan X ini bahaya atau memberi manfaat kepada manusia?", mungkin ramai yang akan menjawab, "kita buat ujian makmal, test kat haiwan dulu". Pernah tengok tak ujian makmal ke atas haiwan ini dilakukan?

Kalau pernah, kita mungkin akan rasa ngeri, rasa kasihan, melihatkan binatang-binatang ini dilakukan seperti itu. Saya pernah terlibat dengan ujian haiwan di makmal ni, memang ada rasa kasihan yang amat sangat. Apa yang boleh kita buat?

Akhbar The Star hari ini dan semalam ada menyiarkan artikel berkenaan dengan ujian haiwan makmal ini. Rasa bersalah pula kerana pernah terlibat dalam menjalankan ujian haiwan makmal ini.

Ada 2 agensi yang aktif dalam membantah ujian haiwan makmal, BUAV - British Union for the Abolition of Vivisection. Satu lagi PETA - People for the Ethical Treatment of Animals.

"Abolition of Vivisection tu ape?" - Dengan Google Translate, maknanya : Penghapusan pembedahan makhluk hidup.

Ada setengah pihak yang menyokong penggunaan haiwan dalam ujian makmal. Tapi saya kira, jika kita mahu menghalang penggunaan haiwan dalam ujikaji makmal, kita mesti datangkan alternatif lain untuk menjalankan ujian makmal keatas bahan-bahan yang akan digunakan pada akhirnya, untuk manusia.

Kaedah alternatif pasti ada, cuma kita kena cari dan belajar.

Kesian bila kita tengok ada kucing yang terseksa dalam ujikaji makmal itu. Eeee.. Astaghfirullah.

Amirul Faiz Abd. Razak
50300 Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment