Friday, April 8, 2011

Jalan-jalan cari sampel - Siri 2 (Kampung Batu Balai).

Ekspedisi memungut sampel di Jerantut.

Selepas selesai kami membeli sedikit buah tangan dari kedai keropok lekor di Paka, Terengganu. Kami bertolak ke Jerantut, Pahang. Rumah mak ayah kepada pemandu, En. Roslan. Perjalanan mengambil masa kira-kira 4 jam dari Paka ke Kampung Batu Balai, Jerantut. Kampung ini dah hampir dengan Benta. Kami tiba ke destinasi sekitar pukul 6 petang.

Aktiviti masuk hutan, untuk memungut sampel, akan kami mulakan pada pagi esok harinya. Di waktu petang itu, aktiviti kami hanyalah melihat sekitar kawasan ladang kelapa sawit, ayahnya En. Roslan, dan juga mengutip sedikit ulam-ulaman seperti ulam raja untuk dimakan pada malam nanti.

Pagi Ahad, 27 Mac 2011, selepas bersarapan, kami terus masuk ke dalam ladang dan hutan bagi memungut sampel-sampel yang berpotensi untuk dikaji lebih lanjut. Seperti biasa, bila masuk hutan, binatang kecil yang ditakuti, semestinya pacat! Hehe. Berikut gambar-gambar semasa aktiviti kami di Kampung Batu Balai, Jerantut.

Buah Kelubi yang belum cukup masak.

Naim guna parang cungkil akar pokok Tongkat Ali.

En. Husin, pengamal minuman air rebusan herba, menunjukkan pokok kelubi.

Mengenal ciri-ciri pokok Tongkat Ali.
En. Husin, ayah kepada pemandu, En. Roslan, telah menunjukkan saya, satu cara untuk mengenal pokok Tongkat Ali. Daun Tongkat Ali tidak akan lunyai, walau dilipat sekecil mana dan diramas sebanyak mana pun. Jangan disiat, kalau siat, memang daun itu akan koyak, tapi lipat kecil-kecil, atau ramas-ramaskan. Bentuk asal daun Tongkat Ali tidak berubah, cuma terdapat kesan-kesan lipatan. Nak senang faham, hayati video amatur di bawah.


Kami mendapat sungguh banyak pengalaman yang begitu seronok sekali, semasa berada di sana.

Menjelang zohor, kami bersiap-siap untuk pulang ke Kuala Lumpur. Moga akan ada lagi peluang sebegini pada masa akan datang. Ya, seronok beraktiviti di kawasan hutan semulajadi, rasa dekat dengan alam, rasa Maha Berkuasanya Allah, dari tanah yang sama, pelbagai pohon yang Dia tumbuhkan, dengan pelbagai khasiat.

Amirul Faiz Abd. Razak
Hospital Tanah Merah, Kelantan

No comments:

Post a Comment