Sunday, April 3, 2011

Jalan-jalan cari sampel - Siri 1 (Bukit Bauk).

Perancangan awalnya, kami hendak ke Bukit Bauk, Terengganu, untuk mengumpul sampel bersama-sama dengan Wak Sani. Tapi malangnya, Wak Sani memutuskan untuk pulang awal, Jumaat 25 Mac 2011. Tatkala itu, kami sudah sampai Temerloh. Agak mendukacitakan, tapi oleh kerana kenderaan universiti telah ditempah hingga ke hari Ahad, 27 Mac 2011, maka aktiviti mengumpul sampel kali ini, lebih bercorak jalan-jalan. :)

Wak Sani balik Bangi, kami terus ke Paka.
Kami berjumpa dengan Wak Sani di Kemaman. Dia dan kumpulannya sedang dalam perjalanan balik ke UKM, Kampus Bangi. Dia menyerahkan 2 guni sampel spesis pokok kayu manis dan kemudian meneruskan perjalanannya. Kami pula meneruskan perjalanan ke Paka, di mana kami akan bermalam dan keesokan harinya, kami akan ke Bukit Bauk.

Kami menginap di sebuah homestay yang selesa dan berpatutan harganya. Ia terletak berdekatan dengan Masjid Taman Hadhari. Kadar sewa homestay tersebut, RM100 untuk semalam. Esok pagi Sabtu, 26 Mac 2011, kami akan masuk ke hutan Bukit Bauk, untuk memungut sedikit sebanyak sampel tumbuhan, tanpa panduan dan bimbingan dari Wak Sani.

Mesti ada kebenaran.
Oleh kerana Wak Sani sudah pulang ke Bangi, maka kami tiada jurupandu untuk memungut sampel tumbuhan di hutan Bukit Bauk. Seorang kakitangan yang menjaga pintu masuk ke hutan tersebut, memaklumkan kami mesti ada kebenaran dari Pejabat Hutan Negeri untuk memungut sampel. "Tak boleh amek sampel ler nampaknye."

Jadi kami pun sekadar berekreasi melalui tapak jalan yang telah disediakan sejauh 500 meter. Apa yang menarik dalam hutan ini? Selain boleh mengenal pokok-pokok, di dalam hutan ini ada pacat. Ye, kalau tak sedar, tahu-tahu pacat dah banyak hisap darah. Hehe.

Kami pusing-pusing sekitar kawasan Bukit Bauk ini, termasuk laluan trek joggingnya.

Aktiviti kami seterusnya, menuju ke Kampung Batu Balai, Jerantut, Pahang.

Sebelum ke sana, singgah dulu kedai keropok lekor, beli sedikit buah tangan.

Entri berikutnya, akan menceritakan aktiviti kami di Kampung Batu Balai, Jerantut, Pahang.