Sunday, November 21, 2010

Seminggu Offline, AidilAdha Bersama Isteri

Seminggu saya tidak online, bermula dari 14 Nov hingga 21 Nov. Saya telah meraikan AidilAdha di kampung isteri saya, Paloh 3, Gua Musang, Kelantan. Dek kerana capaian mobile internet maxis di kawasan Paloh 3 tidak kesampaian, maka aktiviti online saya terbatas. Tak buka email, tak update blog, tak update facebook, tak semak bayaran bil-bil online dan sebagainya.

Walaupun begitu, aktiviti saya sepanjang AidilAdha di Paloh 3, bagi saya, merupakan pengalaman yang baru. Ya, lain tempat, lain cara.

Lembu korban sedia disembelih.

Banyak lembu yang dikorbankan pada Hari Raya pertama. Seronok melihat kerja gotong-royong di antara orang kampung dalam mengerjakan ibadah korban.

"Saya pun tolong jugak, hehe, tolong sikit-sikit je. Tolong pegang lembu, tolong angkat-angkat daging ke tempat cincang. Tak bawa pisau, kalau tak, boleh tolong melapah."

Daging korban siap dilapah, dicincang-cincang.

Gembiranya di AidilAdha, takbir raya bergema hingga ke Hari Raya ke-3.

Allah Maha Besar, dan bagi Allah segala pujian.

Amirul Faiz Abd. Razak
43650 Bandar Baru Bangi.

No comments:

Post a Comment