Friday, July 22, 2011

Pegawai Insiden / Floor Marshall


Bagi setiap tingkat / aras dalam sesuatu bangunan, perlu ada seorang yang bertanggungjawab terhadap keselamatan orang ramai yang berada di dalam bangunan itu. Orang ramai yang dimaksudkan termasuklah penghuni, pekerja, pelanggan, pelawat bahkan sesiapa sahaja yang lalu lalang atau sekadar jalan-jalan di dalam bangunan / kawasan tersebut. Orang yang ditanggungjawabkan tentang hal-hal keselamatan begini dilantik sebagai Pegawai Insiden, dalam Bahasa Inggerisnya "Floor Marshall".

"Mulanya kami nak panggil 'Pegawai Tingkat', tapi macam tak kena pula istilah tu. Jadi, istilah yang lebih sesuai, rasanya ialah Pegawai Insiden.

Selaku Pegawai Insiden bagi sesuatu paras / tingkat, kami dipertanggungjawabkan untuk mengetahui, jumlah pemastautin / penghuni yang berada di paras / tingkat itu. Pegawai Insiden juga mestilah tangkas dan pantas dalam hal-hal kecemasan, seperti memadamkan kebakaran kecil.


Bertempat di Marina Cove, Lumut, Perak, Pegawai Insiden dari UKM Kampus KL telah diberi taklimat dan juga latihan apabila berada dalam kecemasan disebabkan kebakaran.

Nampak mudah, apabila dalam situasi kecemasan yang sebenar, pasti kita akan panik. Latihan seperti ini, sebagai suatu persediaan kepada Pegawai Insiden. Sekurang-kurangnya, ada orang yang tahu, apa yang perlu dilakukan, ketika panik.


Ke arah tempat kerja yang selamat.

No comments:

Post a Comment